כל מה שרציתם לדעת על חיי הקהילה היהודית בקלוז’

הקהילה היהודית של העיר הטרנסילבנית היפה, קלוז’ – נפוקה, נוצרה במחצית הראשונה של המאה ה – 19 .יהודים החלו לפקוד את העיר עוד בראשית המאה ה – 16, אך בשל איסור מגורי יהודים במקום לא נוצרה קהילה.

 

בעוד שבסוף המאה ה – 16 חיו יהודים בורגניים בקלוז’ שהיוו חלק בלתי נפרד מחיי הכלכלה והתרבות בה, בתאריך ה – 13 בספטמבר 1600 ציווה הגנרל, ג’ורג’ו בסטה, על שחיטת היהודים, הסרבים והרומנים שהיו  בקלוז’.

 

בדין וחשבון של המועצה העירונית מ-1835 מוזכרים 61 יהודים ו-48 יהודיות. שינוי חקיקה משנת 1840 איפשר מגורי יהודים בעיר והקהילה גדלה במהירות: ב-1846 נמנו 56 משפחות יהודיות. בית התפילה היהודי הישן ששכן ברחוב Kül-Magyar (כעת רחוב( Aurel Vlaicu  כבר לא הכיל את כל המתפללים והקהילה נאלצה לבנותבית כנסת עשוי אבן בסגנון קלאסי, ברחוב Paris . מבנה זה יחד עם המבנים הסמוכים, קרי: בית הרב, בית המלמד, בית המוהל והמקווה – יצרו מרכז יהודי מקומי.

 

לאחר הקרע שהתרחש ביהדות הונגריה בעקבות קונגרס יהודי הונגריה ב – 1868,  יהדות קלוז’ צידדה במחנה האורתודוקסי, אך כעבור זמן לא רב הופיעו בקיעים גם בקהילה זו. בשנת  1875 הקימו לעצמם היהודים הספרדים בית כנסת נפרד בשם: “בית אברהם” ברחוב Malom (שנקרא כעת G. Bariţiu ) ובשנת 1881 הבורגנים והאינטלקטואלים היהודים המקומיים הקימו מעין קהילת סטטוס קוו שמאוחר יותר הייתה לקהילה נאולוגית שבראשה עמד וילמוש פישר.

 

בית הכנסת הניאולוגי של קלוז’ נבנה על ידי איזידור הגנר ונחנך ב – 04 לספטמבר 1887, כאשר רב הקהילה אז היה מתסאיי אייסלר, פרופסור לשפות שמיות מאוניברסיטת קלוז’. ב – 13 לספטמבר 1927 נפגם על ידי הליגיונרים הרומנים כמו גם מפיצוצים שונים בשנת 1944. הממשל הרומני דאג לשפץ את בית הכנסת הזה בשלב ראשון, ולאחר מכן, בשנת 1951 שופץ על ידי הפדרציה של הקהילות היהודיות ברומניה והוא היחיד שנשאר כיום בעיר.

 

הקהילה האורתודוקסית הקימה את בית הספר היהודי הראשון ב-1875, בית ספר לבנים, וב-1908 הקימה בית ספר לבנות. בית הספר הניאולוגי הראשון הוקם ב-1904.

 

לפי המפקד של 1910 היו בקלוז’ 7,046 יהודים וב-1930 התפקדו בה כבר 13,504. בתקופה שבין שתי מלחמות העולם כבר הופיעו בעיר ביטויים אנטישמיים  . ב-1941, לפני שואת יהודי צפון טרנסילבניה, היו בעיר קלוז’ 16,763 יהודים שהתפללו בכ – 15 בתי תפילה שונים שכללו גם בתי כנסת.

 

בזמן מלחמת העולם השנייה, האזור בו חיו היהודים ספג הפצצות ויהודי העיר כונסו לחצר מפעל הלבנים בעיר ומשם גורשו למחנות הנאצים. בית הכנסת הגדול בעיר שימש באותה העת כמקום ריכוז של קבוצות הגרמנים הנאצים שהשתתפו בכיבוש הונגריה, הופצץ גם הוא ביוני 1944 וקיבל פנים חדשות בראשית התקופה הקומוניסטית.

 

ב – 2012 צויינו 125 שנה לבנייתו של בית הכנסת הניאולוגי בעיר ו – 65 שנה לשיפוצו (בית הכנסת היחיד ששופץ או יותר נכון, נבנה מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה) באירוע רב משתתפים בו נכחו ראשי הקהילה היהודית של רומניה רבתי (ביניהם” הרב שפר), אישים מהממשל והסטוריונים בעלי שם עולמי שהעבירו הרצאות מרתקות, דוגמת: ד”ר ליה בנימין, פרופ’ קרול ינקו, ד”ר רפי ואגו, ד”ר לוצ’יאן זאב הרשקוביץ, ד”ר הרי קולר ואחרים.

 

כיום, קיימת בקלוז’ קהילה יהודית קטנה (בתוכה גם כמה עשרות ניצולי שואה) של כ – 400 יהודים המתכנסת בעיקר בחגים ומפעילה בית כנסת, בית תפילה, מרכז ללימודי יהדות, מרכז תרבות ומסעדה כשרה. לצד בית הכנסת קיימת אנדרטה לזכר יהודי העיר שנספו בשואה. ראש הקהילה כיום הוא: רוברט שוורץ.