בוקר של תרבות בזכרון יעקב

הבוקר התקיימה פעילות נפלאה במסגרת סדרת הרצאות של “70 שנה למדינת ישראל” במתנ”ס זמארין שבזכרון יעקב בשיתוף א.מ.י.ר. והארכיון לתולדות זכרון יעקב.

 

את ההרצאה העבירה ד”ר שרית קופמן-שמחון על “ראשית התיאטרון היידי” באירופה.

 

מקהל שהגיע למקום לשמוע את ההרצאה, נרשמו תגובות מעולות והם יודעים לספר על הרצאה מרתקת במהלכה למדו על התיאטרון שנולד ברומניה בעיר יאשי, זכה להצלחה מסחררת, התפשט לערים אחרות ברומניה ובמזרח אירופה, והגיע לניו-יורק מהר מאוד – שם הפך להיט.
מייסדו ברומניה, אברהם גולדפאדן, עבר בעצמו לניו-יורק ופיתח בה את סוג התיאטרון הזה.

נתון המוכיח את חשיבותו של גולדפאדן לעולם התרבות הניו יורקי הוא שבעת הלוויתו בניו-יורק, צעדו 75,000 איש לחלוק לו כבוד אחרון.

מסתבר כי התיאטרון היידי בניו-יורק תרם רבות, בין היתר באמצעות הקהילה היהודית, בעיקר להתפתחות התיאטרון וההצגות ככלל בניו-יורק, בברודווי ומשם גם לתעשיית הסרטים האמריקנית.

 

בישראל – בה היה מעבר לשפה העברית, לקח לתיאטרון היידי הרבה שנים להתחיל בפעילותו (מדינת ישראל הצעירה עודדה ופיתחה תרבות רק בשפה העברית…) אולם בתקופת כהונתו של שלמה להט בתל-אביב, זה קרה!

 

 

זכרון יעקב, שיודעת לפתח תרבות ופעילות לקהילה שלה ולסביבתה, תוך שמירה על הציביון ההסטורי שלה, הוכיחה פעם נוספת הצלחת רעיון מקורי ומעניין.

 

הבה לא נשכח כי מייסדי זכרון יעקב היו מרומניה, חלקם מהעיר יאש עצמה – בה נוסד התיאטרון היידי של גולדפדן.

 

 

בתמונה: המרצה – ד”ר שרית קופמן-שמחון, אביטל אפרת – מנהלת מוזיאון “הראשונים” בזיכרון-יעקב, לירון גורפינקל – מנהלת הארכיון של זיכרון יעקב, איל פביאן – מנהל מטה א.מ.י.ר., אניטה פרי-סלע העובדת במסגרת המוזיאון ליהדות רומניה בראש פינה וג’יג’י צ’רנס – חבר הנהלה.